Fruity Strawberry Heart

♪♬♪ Jannah Jane's ♪♬♪: ~bAhAsA APe Nie??~

Friday, December 24, 2010

~bAhAsA APe Nie??~

 ~Remaja Gila-gila ke Gila-gila Remaja???~
 
 Credits to : Pak cik "Google"

Salam..hye guys! entry kali nie kisah nye pasal bahasa budak zaman cyber nih or bahasa otai2...hoho..mcm2 ah..perkataan yang panjang jadik pendek..yang pendek bertambah-tambah kependekkannye..ahaks! kdg2 susah nak paham apa yang diaorang nih tulis..minggu lepas ada sorang pembaca entry komen sebab x paham sesetengah perkataan yang aku guna dalam entry..nak buat mcm mana..aku dah terbiasa tulis ringkas2 nih..hee~~ tapi nak bagi tips sikit lah kan..actually sbg peringatan untuk aku jugak..bila nak tulis entry tuh kalau boleh kurangkan guna bahasa or perkataan ringkas mcm kat dalam sms tuh..bukan apa..ada yang x paham apa yang kita nak sampaikan..so beware! =) *peringatan ye bukan x boleh ringkas langsung..just minimise kan penggunaanye..^_^ and kalau nak ringkas kasi a.k.a sekali baru org lain boleh paham..huu~~


Okeh jom kita tengok bahasa otai2..huhu yang mana aku tau jelah..


usha - pandang/staring at someone/mengorat
karok - karaoke
tibai-belasah/bantai
sekodeng  -mengintai/spy

lancau - (x sure)
sengkek - xde duit/pokai
sengal- biol/x berapa nak betol
selebet-selekeh/x kemas/x terurus
rembat - curi/ambil
mencapub - mencari publisiti

mangkau - (x sure)
kantoi - pecah rahsia
kerek - bajet power/bajet cun etc.
wet - duit
der - brother
dowh/doe - bodoh
poyo - bodoh2 je/syok2 sendiri
masok air - sengal/biol2/kelam kabut
dan2 - ye2 je la
nak top - nak gempak je
palat - x sure
kedek - kedekut
kemut - kedekut/grip
kencing - tipu
balun - baling/hempuk
bal - bebal
cikaro - betina
piang - slow/lembab/ bodoh piang
chia - bohsia
gebeng - kelentong/tipu
bai - lebai kot..haha
mashyuk - lumayan
lalok - khayal
polis - otek (aku pon x penah dengar)
minah - perempuan
wa - gua
seyh - (contoh : poyo seyh)
babeng - babi (contoh : gila babeng-gila babi)
sebal - sengal
adoiyai - aduh hai
gila kentang - (ntah aku pon x tau..haha)
pulus/fulus - duit
blah - pergi/gerak
lu - dulu/kamu/kau
mulut longkang - mulut busuk/cakap lepas/mulut xde insurans

Setakat ni jelah yang aku dapat..ada lagi x yang aku lupa?? ehem2 kalau korang tau komen2 lah kat sini okeh?? sekadar berkongsi..sharing is caring..wasalam..ADIOSA!! ^_^



nota noti : wa blah lu der~~sok skodeng lg..lalalala

~jannahjane ~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...