Fruity Strawberry Heart

♪♬♪ Jannah Jane's ♪♬♪: ~BrAcEs..Ade bRaN??~

Tuesday, December 21, 2010

~BrAcEs..Ade bRaN??~

Salam..
Hye guys =)
Hari ni nak kongsi pengalaman sket..pasal braces..Yup! aku salah sorang di antara berjuta-juta manusia yg pakai mende alah nih..jom ikot citer aku~

~senyum =)~

Aku mula pakai braces nih tahun 2008..penghujung..mase tuh baru kuar matrik..keluar2 jer matrik mak aku dah ade plan upenye! suh aku pkai braces..mula2 aku x nak..sebab kawan2 aku cakap sakit kalau pkai mende tuh..tapi terpaksa jugak ikot cakap mak..n sampailah sekarang aku still pkai x bukak2 lagi..aku pkai mende nih pon sebab gigi aku x tersusun..aku buat kat hospital swasta..so boley expect lah kan kos nye brapa..mahal dowh! =_=''..tapi tengok tempat jugak..ada yang mahal ada yang murah..ada gak kawan2 tanya knapa x buat kat kerajaan..?? huhu jenuh nk menjawab..actually kerajaan x terima rawatan braces klau umur 17 thn dan ke atas..kerajaan just amek rawatan untuk yang berumur 17 dan kebawah je..kira yang maseh bersekolah mcm tuh ar..erm tp x tahu la klau skrg mcm mne dia punya cara kan..lgpon klau buat dgn kerajaan lambat giler ah nk tggu..silap hari bulan kena tggu 2 tahun baru dapat pkai braces tuh..huh! mne x nye..ramai giler kot yang nk pkai mende alah nih...beratoq org penang cakap..heheh =)

Masa mula2 pkai tuh mak ai..sakit nk mati!! bayangkan gigi aku 6 batang kot kena cabot gara2 nk pkai braces punya pasal..doktor cakap mulut kecik and at the same time gigi banyak sebab tuh banyak gigi berterabor and berlapis..dah letak bius pon still sakit beb..peeerrrgghhhh..hanya Tuhan je yang tahu..! Pkai braces nih ade peringkat2 nye..x boleh men redah je..mula2 korang kena x-ray dlu gigi korang..pastuh nnt doktor akan buat acuan utk gigi korang as a sample..sample nih lah yang doktor guna sbg rujukan tok susun gigi kita tuh sampai lah jadik tersusun mcm nih :

~tuh kan dah lawa~

Pastuh follow jer apa yang doktor suruh..biasalah..nak cantek kena la tahan sakit tuh..bak kate org putih " Beautiful is Pain" hoho..sekejap jer sakit..hehe..harga nak pkai braces nie pulak bley mencecah riban2 gak ah..klau mcm aku kena dalam RM 6000 mcm tuh la..tapi xda lah bayau sekelepok mcm tuh..mula2 bayar RM 2000 dulu pastuh bulan datang buat check up kena bayau lagi RM 125 per treatment..tgk pada treatment apa yang kita kena..setiap patient lain2 treatment..tengok pada struktur gigi kita jugak..RM 6000 tuh kira termasok dgn treatment skali lah..klau buat kat kerajaan murah jer dalam RM 500++ mcm tuh la..

Hahaha..masa first tyme aku pkai mende nih..kuar jer dr hospital terus tgk cermin..klakar nak mampos huhu..rase len mcm jer..mcm ada sumthing je dalam mulut..pastuh asyik nk kumur2 jer..nak telan air liur pon was2..hoho..bila pikir2 balek asyik nk tergelak jer..tapi bila dah lama2 dah ok..=)..pastuh bila pergi je mne2 sume pandang..gelak2..haishhh..so, dulu bila nk kuar aku senyap jer..nak sengih2 mcm kerang busuk pon segan..! klau gelak  tutup mulot dgn tangan..haha rimas dowh! tapi tuh sume sementara jek..sekarang lantak ah..aku sengih2 je depan org ramai..haha..dieorg pon dah biasa kot tengok..sebab dah rmai yang pkai braces nih..artis2 tuh lagi la..slumber je..so aku pon slumber jugak ah..hehe..tapi yg paling aku lemah sekali asal pergi je mne2 ade jek org tanye x sakit ke x..tanya itu lah ini lah..aduh! terpaksa jadik duta x rasmi braces jap..so bila dieorg tanye aku jawab je lah..huhu..tpi bila dengar kena riban2 trus senyap x tanya lg dah..ahahaha..mcm2..
Okeh la sampai sini dulu..actually banyak lg nak kongsi..nanti2 la k..huhu..wasalam..ADIOSA~



nota noti : amacan ade bran?? haha..





2 comments:

cik najah said...

drop here .. salam perkenalan . hehe . ngee~ x nak la pakai takut ! ^__^

Jannah Jane said...

hye..salam perkenalan jugak..haha..mmg ramai x nak pkai sbb sakit..tpi kte tahan je..sakit sementara je..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...